Wednesday, June 18, 2008

Hanya tiga penumpang belakang wajib pakai tali pinggang

17/06/2008 8:14pm
Utusan Malaysia

PUTRAJAYA 17 Jun – Pemandu kenderaan tidak akan disaman jika penumpang keempat dan seterusnya tidak memakai tali pinggang keledar tempat duduk belakang apabila peraturan pemakaiannya dikuatkuasakan pada 1 Januari 2009.
Menteri Pengangkutan, Datuk Ong Tee Keat berkata, ini kerana setiap kenderaan hanya menyediakan tiga tali pinggang keledar di bahagian belakang seperti diwajibkan oleh kerajaan.
``Kita tetap prihatin dengan kes sebegini kerana bagi keluarga besar yang mempunyai anak ramai, mungkin kenderaan itu sahajalah yang mampu dimiliki, kita memahaminya.
``Jika dalam keadaan ini terdapat seorang anak yang tidak memakai tali pinggang berikutan tali pinggang yang ada itu untuk tiga orang sahaja, kita tidak akan kenakan tindakan penguatkuasaan tetapi jangan anggap ini untuk menggalakkan lebihan muatan,'' katanya kepada pemberita di sini hari ini.- Utusan.

P/S: Aurora rasa macam ada tak kena je statement ni kan? How about the safety of the others(the 4th n so on)?How to solve the problem of those who can't afford transport that is big enough for their whole family? I really wonder.....

No comments:

Post a Comment